Even voorstellen!

Tijdens 4VWO schreef ik columns voor de schoolwebsite van de Oscar Romero.

Wednesday, November 27, 2013

Koffie: Hoofdpijn

Ik drink al járen koffie. Ooit nam ik een slokje uit mijn moeders mok en vond het best interessant spul. Het begon met koffiedrinken in de weekenden, maar mijn hobby breidde zich uit tot 3 mokken per dag. En dan niet slappe koffie met veel melk en suiker, maar sterke bakken om een energieverschil te voelen. Het was mijn persoonlijke oplossing voor slapeloze nachten, voorbereiding op zware toetsen en knusse tijdsverdrijving.

Een paar weken terug had ik weer eens behoorlijke hoofdpijn en ik begon me af te vragen hoe het kon dat ik bijna dagelijks aan de aspirientjes zat. Ik begon wat te googlen en kwam erachter dat cafeïne best wel eens een grote invloed kan hebben.

Mijn moeder en ik besloten dat ik even een tijdje geen koffie meer moest gaan drinken en zo gezegd zo gedaan. Sinds die dag (nu zo’n vijf weken geleden) heb ik geen koffie meer aangeraakt en ik ben blij dat ik nu ook geen hoofdpijn meer heb.

Uit onderzoek blijkt dat te veel cafeïne leidt tot hoofdpijn, maar te weinig ook! Als je een stugge koffiedrinker bent door de weeks en in de weekenden niet, heb je grote kans op pijnlijke aanvallen op je luie zaterdagen en zondagen.

Hier wat tips om hoofdpijn te voorkomen:

1.       Water drinken (hoofdpijn kan veroorzaakt worden door te weinig drinken)
2.       Koffie drinken (een cafeïneverslaafde heeft cafeïne nodig)
3.       Rust nemen (anti-stress)
4.       Ontspannen (b.v. masseer je kruin, zijkanten van je hoofd en onder je wenkbrauwen)
5.       Natte washand tegen je hoofd drukken
6.       Warm bad nemen (ontspan de spieren!)
7.       Stomen  (de warme lucht vult het hoofd en zorgt voor ontspanning)



Kusje van je Oscar zusje J!

No comments:

Post a Comment