Even voorstellen!

Tijdens 4VWO schreef ik columns voor de schoolwebsite van de Oscar Romero.

Wednesday, November 27, 2013

De 3J's - Song Festival

De 3J’s zijn niet door. Opgelucht of teleurgesteld? Heb je überhaupt wel gekeken gister avond?

Ik kan je zeggen dat ik dat niet heb gedaan. Ik wist al van te voren dat we het niet zouden redden, dus uren kijken naar een show waar de resultaten al ongeveer zijn voorspeld door Google en de wedkantoren leek mij nogal nutteloos.

Waarom ik niet het risico nam om mijn avond te verspillen met vreselijke artiesten, vriendjespolitiek en presentators met beschamende accenten die Engels proberen te spreken? Omdat ons land al zes keer hiervoor op rij de finale niet heeft gehaald. Dit is dan nummer zeven. Geen enkel land heeft het ooit slechter gedaan dan ons! De laatste keer dat wij wonnen was in 2004, wat al eeuwen geleden lijkt.

Waar zou het toch aan liggen dat ons landje nooit doorgaat naar de finale? Was ons liedje niet leuk genoeg?
Volgens mij hebben wij de verkeerde muzieksmaak voor het songfestival. Je hoort meestal vrolijke nummers die winnen. Ons nummer dit jaar, Never Alone, van de 3js is wel erg zwaar. Ik quote: 'Europa was niet klaar voor de 3JS, of wij waren niet klaar voor Europa.'

Vorig jaar deed Sieneke aan de andere kant weer een veel te vrolijk en te simpel nummer. Handjes in de lucht en trouwens, erg modern, die orgels op de achtergrond… Ook is het feit dat met name de Oost-Europese landen op elkaar stemmen, waardoor hun kans op winnen (of doorgaan naar de volgende ronde) veel groter is.


Kortom, het songfestival wordt (helaas) niets voor ons kikkerlandje. Onze inzet mag nooit goed genoeg zijn.

No comments:

Post a Comment